April 3, 2014

Turcia - Istanbul - câteva trucuri

Dragilor,

nu o să vă vând acum marea cu sarea, vă voi spune lucruri pe care poate le ştiţi, dar care s-au schimbat din 2009 când am fost eu în Istanbul.
În primul rând există acest Museum Pass Istanbul care vă poate fi util dacă aveți în plan să vizitaţi cât mai multe muzee. Şi e chiar şi realizabilă chestia pentru că v-am spus că în Istanbul cele mai importante obiective turistice sunt pe o rază de câțiva km.
Aşa cum puteţi vedea şi în poza din dreapta acestui text acest pass costă 85 de lire turcești, aproximativ 29 de euro şi cu el puteţi intra la toate muzeele din listă. Aveți aici link-ul către site-ul de unde puteţi cumpăra acest card şi tot acolo găsiţi şi alte informații despre el.
Mi se pare util pentru că puteţi face o reală economie. De exemplu la Topkapi intrarea e 40 de lire turcești, la Hagia Sophia este 20 de lire, la Muzeul Arheologic e 15 lire şi deja sunteţi aproape de preţul cardului. Acum văd ca Dolmabahce nu intra la acest card şi nici Bazilica Cisternă.
De asemenea nu trebuie confundat cu MuseKart care arată chiar bine şi are reale avantaje, dar nu este destinat turiştilor ci doar turcilor :(
Ar mai fi un dezavantaj că acest card e valabil 72 de ore de la prima folosire şi nu de când l-aţi cumpărat, dar având în vedere că sunt totuşi doar 9 muzee şi că sunt aproape unul de altul, zic eu că 4 zile sunt totuși suficiente.
Un avantaj, pe care îl văd eu, e că nu mai staţi la coadă la bilete, aveți cardul intrați direct cu el. Ştiu că la Hagia Sophia coada era măricică.
Apoi există acest Istanbulkart, ce nu trebuie confundat cu MuseKart, despre care am vorbit mai sus. Pentru cei care locuiesc în București este fix la fel ca portofelul electronic. Adică alimentezi cardul cu o sumă dorită de tine şi validezi de fiecare dată când intri într-o stație de transport în comun. Avantajul e că folosind acest card o călătorie costă 1.90 lire, pe când în mod normal costă 3 lire. Un Istanbulkart costă 8 lire turcești, dar eu l-am luat cu 6, nici acum nu ştiu fix de ce. L-am luat de la metrou din Piaţa Taksim de la o librărie.
Cardul se poate încărca de la automatele din stațiile de transport. Este relativ simplu, dar cel mai bine vă uitați întâi cum face un localnic. Eu aşa am făcut şi am reuşit din prima. Automatele au şi limba engleză, lucru de care m-am prins abia la a doua încărcare :) Biletele (diferit de 2009 când erau de metal) sunt acei bănuți din plastic. Fiecare valorează 3 lire şi reprezintă o călătorie cu orice mijloc de transport în comun, chiar şi cu funicularul. Şi biletele se pot obține tot de la automatele din stații. Mie una mi s-a părut destul de simplu de circulat cu mijloacele de transport în comun în Istanbul.
Asta după ce m-am păcălit şi am dat 30 de euro pe un bilet de două zile la autobuzul turistic. Eu am mers cu compania BigBus Istanbul. Greșeala mea a fost că m-am urcat de pe traseu (biletele se pot cumpăra numai din Piaţa dintre Moscheea Albastră şi Hagia Sophia) şi că șoferul nu știa engleza. Aşa că după ce am văzut tot Istanbulul şi am ajuns la destinație am fost cumva nevoită să plătesc. Îi puteam fenta, da am zis că mai bine nu îmi bat capul. Eram şi singură şi nu aveam nevoie de complicații.
Ar mai fi şi taxiurile, dar ghidurile nu le recomandă. Deși dacă aţi mers cu taxiul în București şi dacă ştiţi cât de cât traseul nu vă pot păcăli. Dacă întrebați din prima cam cât costă şi dacă taxiul are aparat de taxat, nu vă pot plimba foarte mult, adică de foarte mulţi bani. Nouă din Taksim până în Sultanahmet ne-au luat 20 de lire, iar de lângă Taksim de la hotel până la aeroport ne-au luat 80 de lire. Acum ne-au păcălit sau nu, aia e. Nu vreau să ştiu.
Altceva nu cred că mai e de zis. Ca şi data trecută am înţeles că pot găsi chestii mai ieftine la magazine şi nu în bazar, ba am mai şi scăpat de negociere, care mie nu îmi place şi sunt aproape sigură că în urma ei nu plăteşti mai puţin ci chiar mai mult. Eu mi-am luat narghilea din Bazarul Egiptean, dar am greşit, mai bine mergeam în Marele Bazar sau la un magazin pentru că în Bazarul Egiptean erau doar vreo 3 vânzători de narghilele şi chiar nu aveai de unde alege. Ideea e să vă gândiți dacă pe produsul pe care îl cumpărați voi aţi da suma cerută. Eu am dat 150 de lire pe o narghilea din ceramică, pe un pachet de tutun şi pe un ibric, cică din alamă. În euro vine cam 50, poate 50 şi ceva. Mi se pare corect, având în vedere că la singurul magazin de narghilele din Luxemburg (pe care îl ştiu eu) o narghilea la aceeași dimensiune e 70 de euro. A câștigat şi turcul, am plecat şi eu cu narghileaua dorită acasă.
Cam asta e. Dacă aveți întrebări şi vă pot răspunde vă rog să apelați. Nu pretind că sunt vreun ghid turistic, dar dacă pot să ajut, de ce nu?
Dacă v-a plăcut vă aştept cu un like pe facebook.com/Dichisuriro