April 3, 2013

3 zile în Olanda

Am pus special acest titlu pentru că şi eu la rândul meu când am căutat fix aşa pe google am găsit numai idei bune. În schimb trebuie să spun că eu în Olanda, deci nu doar Amsterdam, am fost cu mașina şi cu câine. Deci spun că aduc un plus articolelor care sunt deja pe internet.
Prin Olanda cu mașina
Așadar, cu mașina din Arlonia până în Amsterdam se fac mai mult sau mai puţin 3 ore. Dacă veţi căuta pe internet mai toată lumea vă va spune că în Amsterdam mai bine fără mașină. E dificil, recunosc, dar nu imposibil. Imposibile sunt prețurile la parcare şi tonele de bicicliști ce nu stau doar pe pistele lor ci merg ținându-se de mână pe mijlocul străzii.
Să o luăm pe rând. Prima bilă neagră aglomerațiile de la intrarea în orașe. Am ajuns în Amsterdam, Haga şi Roterdam şi în toate trei am stat la coadă să intrăm în oraş sau să intrăm pe centura orașului. Cozile nu sunt ca la noi de să stai ca prostul pe loc pe autostradă, se merge, dar se merge cu 20-30 km la oră.
Apoi sfatul meu, după cele trei zile de experiențe, e fie să cautați un hotel cu parcare şi să lăsați mașina acolo şi să circulați doar cu transportul în comun, fie să găsiți o parcare la marginea orașului şi de acolo să circulați doar cu transportul în comun. Parcările costă 30 de euro pe zi, pare mult dar merită având în vedere că în oraş parcările subterane costa 15 -16 euro pentru două ore.
Dacă totuși doriți să mergeți cu mașina în Amsterdam, vă vând un pont: parcați pe stradă şi nu în parcări. Noi pentru două ore de parcare pe stradă am plătit 6 euro şi ceva, în schimb, aşa cum ziceam şi mai sus, pentru 2 ore de parcare subterană, amenajată, am plătit 13 sau 15 euro.
În schimb traficul e rezonabil. Noi ne făceam griji că o să fie aglomerat şi că vom pierde timp în trafic în loc de muzee. Nu a fost aşa. Se circulă civilizat şi musai vă trebuie un gps cu hărțile la zi, pentru că noi am găsit multe lucrări, cu deviații şi noul gps a făcut față, cel vechi, de pe telefon, s-ar fi blocat când ne era lumea mai dragă.
În schimb bila albă pentru mersul cu mașina prin Olanda trebuie să o acord peisajului pe care nu l-am fi văzut dacă aterizam în Amsterdam şi mai făceam două - trei excursii de acolo. Aşa am realizat că morile tipic olandeze nu doar că nu au dispărut ci că se găsesc peste tot, nu doar la muzeu, iar unele dintre ele sunt chiar funcționale şi coabitau bine cu eolienele. A fost aceeași schimbare de panoramă pe care am realizat-o la Istanbul unde bisericile erau înlocuite cu moschei. Ce poate fi mai fain decât un peisaj mlăștinos presărat cu mori de vânt?
Noi am luat mașina în orașe pentru că o aveam pe Dea şi când intram în restaurante sau în muzee trebuia să o lăsăm în maşină. Ceea ce mă duce spre al doilea subiect al articolului de azi.
Cum să călătorești cu câinele în Olanda?
Foarte bine. Câinii sau alte animale de companie pot merge cu transportul în comun, dacă sunt ținuti în lesă, am găsit chiar şi o companie ce făcea croaziere care primea câini, de asemenea câinii sunt primiți şi în autobuzele hop on - hop off. La fel câinii sunt lăsați în magazine şi în unele restaurante. Şi nu trebuie umblat mult după acele restaurante. În mare dacă nu vedeți semnul cu câinele tăiat pe uşă, acesta are voie pe oriunde. Noi ne făceam griji că bicicliștii în Amsterdam sunt mai ciudați şi cam dau peste tine, Dea se mișcă mai greu, dar nu au fost probleme. În Amsterdam recunosc că nu prea am scos-o din maşină, dar nu pentru că nu am fi vrut ci pentru că fără să ne dăm seama am făcut turul centrului între două obiective, când eu de fapt voiam să vizitam ceva şi apoi să o luăm pe Dea şi să ne plimbăm prin centru. Nu a mai fost nevoie, însă prin Delft şi prin Zaanse Schans, Dea a mers cu noi şi chiar a fost foarte bine.
Şi pentru că titlul zice clar 3 zile în Olanda,
Ce am făcut 3 zile în Olanda?
Prima zi am petrecut-o la Delft. În primul rând pentru că în Amsterdam hotelurile sunt îngrozitor de scumpe şi pentru că aveam maşină am ales hotelul în Delft. A fost mai ieftin cu 200 de euro, iar din Delft în Amsterdam se fac cam 45 de minute cu tot cu coada de la intrarea în oraş. Dacă ajungeți în Olanda vă recomand o vizită la Delft (se fac excursii din Amsterdam) nu doar pentru făbricuţele de ceramică specifică de Delft, ci pentru orășelul în sine. Mie mi s-a părut un Amsterdam în miniatură, dar un Amsterdam mai mic, mai aranjat, mai puţin zgomotos şi mai puţin circulat. La Delft am vizitat o fabrică de produse de ceramică, ne-am plimbat pe canale, am văzut două biserici şi o parte din orașul vechi.

A doua zi am mers în Amsterdam. Unde aveam în cap două chestii Van Gogh şi Heineken Experience. Sună superficial, dar pentru doar o zi era destul. Din păcate Muzeul Van Gogh era închis, iar exponatele erau mutate la Muzeul Hermitage, unde coada de intrare dura 2 ore. O oră până îţi luai bilet şi o alta până intrai. Noi nu aveam două ore de pierdut aşa că am renunțat. Pentru că oricum plătisem parcarea 2 ore ne-am mai plimbat şi fără să vrem am văzut mai tot centrul, adică Oude Kerk, Nieuwe Kerk, Piaţa Dam, Piaţa Nouă şi Cartierul Roşu. Am mâncat ceva pe o terasă la soare şi am plecat spre Heineken. Acolo deși există o parcare e cu plată, 15 euro pentru două ore, poate şi mai mult cât am stat în muzeu. Intrarea e 16 euro. Eu am vrut musai să ajung acolo pentru că am vizitat şi Guinness Storehouse în Dublin şi voiam să le compar. Plus că sunt multe chestii futuriste acolo şi cele câteva ore sunt petrecute fain. Plusul ar fi cele 3 beri, ce ţi se dau pe parcurs şi la final, în Dublin ţi se dădea doar una, dar Gravity Bar de la Guinness e de o mie de ori mai fain decât barul de la Heineken.
După bere am plecat iarăși pe lângă canale şi am cumpărat o croazieră. Am găsit firma Kooij ce se citește ciudat şi unde pe o plimbare cu barca de aproximativ o oră şi jumătate am dat 10 euro de persoană.
Spre parcare am trecut prin Piaţa de Flori unde lalelele aveau nişte culori şi nişte nuanțe pe care sincer nu le-am mai văzut în viața mea. În plus să știți că în Piaţa de Flori suvenirurile sunt mai ieftine decât la magazinele de suvenire, deci dacă vă pasionează acest capitol, eu am făcut o economie de vreo 10 euro.
Parcarea însăși a fost un obiectiv după mine. Am parcat undeva aproape de Piaţa de Flori, într-o parcare unde mașina mergea cu liftul până la etajul la care doreai să parchezi. Noi am parcat pe acoperiș, iar când ne-am întors de acolo se vedea perfect acea parte din Amsterdam, iar lumina apusului a făcut pozele mai speciale.
Seara deși mai aveam chef de o plimbare prin Cartierul Roşu picioarele ziceau că au nevoie de o pauză aşa că ne-am urcat în maşină, am trecut cu mașina prin cartierul roșu şi am plecat spre Delft.
A treia zi am mers la Zaanse Schans. V-am spus înainte de a pleca că eu vreau de la Olanda să învăț despre: papucii de lemn, morile de vânt, lalele, biciclete şi brânză. La acestea se adaugă ceramica de Delft, că tot sunt eu în perioada albastră. Despre ceramică am învățat în Delft, despre biciclete în Amsterdam, la fel şi despre lalele, iar la Zaanse Schans am învățat despre papucii de lemn, morile de vânt şi brânză. Plimbarea ce durează cam două ore, nouă ne-a luat vreo 4 spre 6. Am intrat peste tot, am fotografiat tot, am vizitat tot şi ne-am bucurat de tot ce înseamnă un astfel de muzeu. Tot în a treia zi am ajuns şi la Haga, dar probabil că ori nu am ajuns unde trebuie, ori gusturile nu se discută. Am auzit despre Haga că ar fi foarte faină, că centrul e vechi şi frumos şi că are deschidere la mare şi o plajă faină. Centrul mi s-a părut mic şi nu foarte spectaculos, clădirile de zeci de etaje din geam şi oţel m-au speriat la propriu, iar la plajă nu am ajuns pentru că se lăsase deja seara şi era frig. În schimb mi-am dezvoltat o admirație deplină pentru olandezi. Nu doar că parte din teritoriul lor e cucerit din apă şi transformat în câmpuri şi orașe, ci clădirile alea din Haga nu au cum să nu îţi inspire respect. Da sunt urâte, dar când intri în oraş treci efectiv prin clădiri. E impresionant de-a dreptul. Cu toate astea nu au uitat de unde au plecat, iar satele tradiționale, morile de vânt încă funcționale, canalele ce se văd peste tot...vă spun m-au impresionat olandezii ăştia :)
Asta a fost pe scurt excursia în Olanda. Cât de repede posibil am să dezvolt subiectele unul câte unul.
Raluca
În Delft până şi stălpii de iluminat sunt făcuţi din ceramică
Am o poză identică în Dublin la Guinness Storehouse. Aţi spune că sunt o mare băutoare de bere, dar doar mă prefac :)
Dea şi un câine din piatră la Zaanse Schans
Eu pe o bicicletă în Haga în centru
Intrarea în Haga, unde mi s-a părut că autostrada trece prin clădiri.