July 22, 2010

Praga - Podul Carol, Primăria, Turnul Pulberăriei

Am ajuns deja acasă şi e cald şi mă pun mai greu la scris, plus că oricât de multe mi-aş aminti vacanţa a trecut... M-am luat în piept cu problemele încă din prima zi...salariul a întârziat deja o lună întreagă şi încă ceva, mi se strică diverse lucruri, nu reuşesc să spăl tot ce am purtat în două săptămâni sau tot ce spăl luăm iarăşi la purtat...dintr-astea...
Aşadar Praga...
Am ajuns să cred că pentru ca un oraş să îţi placă este nevoie să îţi placă şi unde stai, să te înţelegi bine cu oamenii, să ai mijloace de transport la îndemână şi alte o mie de chestii. Ei bine dacă mă întrebaţi acum sincer Praga nu mi-a plăcut la fel de mult ca Viena sau Bratislava. Să vă spun şi de ce. Pentru că am stat într-o zonă dărăpănată, departe de centru şi departe de metrou. Pentru că oamenii de acolo, nici măcar cei din turism nu ştiu engleză, da deloc şi mai au şi un soi de naţionalism în ei (eu i-aş zice prostie) şi dacă insişti cu engleza se răstesc la tine sau pur şi simplu nu te mai bagă în seamă... Nu pot spune că conta de unde eşti sau conta cum arătai aşa tratau pe toţi cei cu care nu se înţelegeau. În loc să încerce să ne ajutăm reciproc cumva ei erau neciopliţi. Şi nu am avut doar un exemplu...toţi vânzătorii, toţi buticarii, toţi cei care tăiau bilete...răspundeau extrem de greu...
Acum de zona în care am stat suntem responsabili doar noi, aşa că vă spun şi vouă ca atunci când veţi merge în Praga să ştiţi. Aşadar nu închiriaţi hotel în zona 5, deşi este descrisă după centru ca cea mai înfloritoare zonă, unde am stat eu era Praga 5 şi era dezastru. Nu zic că tot sectorul e aşa, dar ca să vă feriţi de neplăceri. Închiriaţi hotel, chiar dacă mai scump în zona 1 maxim zona 2. Vă scoateţi preţul din biletele de transport în comun, întrucât acolo nu sunt abonamente pe 5 zile sau o săptămână. Sau, iarăşi, or fi fost dar dacă nu mă înţelegeam cu oamenii... Apoi dacă vă spune că hotelul este lângă un centru comercial nu închiriaţi acolo. Praga este estrem de întinsă, iar centrele comerciale sunt cumva în afara oraşului...
Noi am stat lângă Centrul Andel şi metroul cu acelaşi nume şi deşi eram la o staţie de metrou de podul Carol şi la 3 de centru, trebuia să mergem cam 12 minute până la metrou. Nu e mult, dar după o zi de hălăduit prin oraş, alea 12 minute se fac 15 şi îţi omoară picioarele definitiv.
Apoi nu închiriaţi cameră la Central Hotel Tiepolo...parcă aşa se chema... În primul rănd era murdar, nu la suprafaţă...era un fel de jeg din ăla spălat cu mopul...cam cum arată hotelurile noastre de pe litoral...lea rămase în 1989... Apoi ni s-a spus din prima că prosoapele se schimbă la 3 zile şi lenjeria never, pentru că oricum stăteam 4 nopţi. Lenjeria se schimba o dată pe săptămână... Micul dejun era oarecum sărăcuţ, da cum nu mănânc dimineaţa pe mine una nu m-a deranjat... Dacă nu schimbau prosoapele nu luau nici gunoiul şi mai aveam şi doar un recipient mic în baie...nu că produceam noi cine ştie ce gunoi da sticla de apă de un litru nu încăpea în coş... Şi totul a culminat cu faza că la final vroiau să ne taxeze pentru berile şi sucurile luate de la supermarket, deşi ei aveau băuturi doar la recepţie pe care le luai contra-cost... Bine ca o regulă hotelurile nu se pot plăti în euro ci doar în moneda lor, iar în plus la noi dacă plăteai cu cardul îţi luau comision 10 la sută...
Acestea fiind spuse să vă povestesc de Praga:
Cum am ajuns am pierdut vreo jumătate de zi încercând să schimbăm hotelul. Am căutat variante, da chiar nu am găsit. O noapte cel puţin trebuia să rămânem acolo, iar alt hotel de la o zi la alta ne luau extrem de mulţi bani. Aşa că am înghiţit în sec şi am mers mai departe... Ştiind treaba cu proasoapele am făcut duş pe vârfuri, pentru că nu am fost inspirată să îmi iau nişte slapi cu mine... şi am ieşit din hotel mai spre seară. Am găsit cu greu staţia de metrou, pentru că iarăşi nu se găsea nimeni să ne spună unde e aşa că am înconjurat şi noi mall-ul ăla până ne-am prins că e undeva înăuntru... De acolo a mers brici, ne-am luat bilete de la tonomate (care atenţie merg doar cu monede) şi am plecat să vizităm.
Uimirea mare a fost că obiectivele turistice sunt foarte bine semnalizate aşa că pe Podul Carol am ajuns relativ repede.
Podul Carol a fost construit de Carol al IV-lea pe ruinele altui pod. Dacă cumva nu ştiţi exact cine este acest Carol, informaţii găsiţi aici. Tot în timpul lui Carol, Praga a cunoscut una dintre cele mai înfloritoare perioade din istorie, de altfel tot pe atunci era capitala "Sfântului Impperiu Roman" care cuprindea la acea vreme cea mai mare parte a Europei centrale şi de est.
În poza de mai sus este un capăt al podului, cel din partea mai nouă a oraşului. De altfel podul Carol leagă oraşul nou de cel vechi, toată zona din jurul lui fiind pietonală...
Turnul din poză este cel din Mala Strana. Cele două turnuri au fost construite separat. Cel mai mic dateaza din sec. 12 şi a făcut parte din vechiul pod, denumit Juditha. Cel mai inalt a fost construit in a doua jum. a sec. 15 pe locul unui vechi turn roman.
Podul Carol este decorat cu 36 de statui. Multe dintre acestea erau în construcţie. Am aflat noi că întregul pod este în reconstrucţie cam de 10 ani.
Eu pe pod. Este cumva imposibil să faci o poză decentă pentru că podul este în permanenţă aglomerat. L-am trecut la ore diferite din zi şi era la fel. Pe pod sunt artişti unde îţi poţi face portretul sau de unde poţi achiziţiona tot felul de gablonzuri. Sunt hand made, deci cumva unice şi pot fi o amintire frumoasă. Eu deşi sunt un fan al genului ăsta de bijuterii nu mi-am luat nimic...pur şi simplu erau prea multe care îmi făceau cu ochiul... În schimb mi-am luat de la magazinele cu suveniruri:D
Podul Carol este fireşte construit pe râul Vltava, dar şi pe acest mic canal. Ei spun că seamănă cu Veneţia...aşa o fi...
Râul în toată splendoarea lui. Deşi acum se cheamă Vltava, în trecut se chema Moldova şi este cel mai lungă râu de pe teritorul Republicii Cehe. În depărtare cu un acoperiş închis la culoare se vede Teatrul Naţional...
Statuia Sf. Ioan din Nepomuk. Legenda spune că dacă atingi basoreliefurile ai noroc. Şi eu le-am atins, da probabil că nu cu convingere...
Din nou râul Vltava...la un moment dat aparatul a început să scoate toul în albastru şi galben. L-am verificat, l-am setat noi, nimic... Unele poze au ieşit totuşi acceptabil, iar aparatul şi-a revenit brusc în timp ce faceam o poză...
Turnul Stare Mesto, celălalt capăt al Podului Carol a fost construit în secolul 15 de Vaclav al IV-lea
Când cobori de pe pod, în dreapta vezi imaginea asta, adică Castelul din Praga. Ce se vede de fapt este Catedrala Sf. Vitus. Castelul şi Catedrala le-am vizitat a doua zi aşa că vă scriu mâine despre ele...
El este Carol al IV-lea cel care a construit podul
În jurul podului şi în general în zona Oraşului Vechi erau foarte mulţi turişti. Dintre aceştia 70 la sută erau chinezi. Poza asta a fost făcută de o chinezoaică. Este una din cele 5 pe care le avem împreună, pentru că ăsta este unul dintre neajunsurile mersului în cuplu în vacanţe...nu prea avem poze împreună... Revenind la chinezoaică, era pasionată de fotografie şi a insistat să ne facă o poză care să iasă bine. Asta a ieşit cel mai bine, deşi dacă o măriţi vedeţi că tipa avea doar pasiunea, nu şi practica...
Biserica Sf. Maria din Tyn. Ridicată pe ruinele unei foste biserici romane în a doua jumătate a secolului 14, biserica este unul dintre simbolurile Pragăi. Legenda spune că unul dintre turnuri, cel din dreapta este bărbatul şi cel din stânga femeia, fiind mai subţire şi mai delicat. Este desigur o explicaţie ştiinţifică, dar nu are sens să stricăm vraja... E un pic ciudat că clădirile pe care le vedeţi în faţa bisericii sunt lipite de aceasta şi nu se poate face un tur complet al bisericii. Ca şi Biserica Albastră din Bratislava, despre Sf. Maria din Tyn am găsit foarte puţine informaţii clare, în marea majoritate doar legende... Este de asemenea monumentul meu favorit din Praga...
În aceeaşi piaţă se află Primăria Veche cu celebrul ceas astronomic. De fapt venind dinspre Podul Carol vezi întâi primăria. Construcţia primăriei a început în secolul 11 şi "gurile rele" spun că nu s-a terminat nici acum. De altfel în afară de turn totul era în reconstrucţie. Am văzut poze şi restul primăriei arăta foarte bine.
Ceasul a fost construit de mesterul Miculas din Kadan şi a fost montat în partea de jos a turnului la inceputul secolului 15. La fiecare fix se desfăşoară "Procesiunea sfinţilor". Noi eram la o terasă din piaţă când am observat că brusc s-a umplut totul în jurul nostru. Am înţeles că era fix şi am ieşit şi eu să văd. Am găsit chiar şi o ghidă ad-hoc care mi-a spus o poveste romanţată potrivit căreia constructorul ceasului ar fi fost orbit ca să nu mai construiască aşa ceva... Seamănă izbitor cu o poveste din Veneţia şi nu e deloc conformă cu realitatea...
Mai mult, am vizitat turnul, iar Alin a coborât pe scări special pentru a vedea mecanismul ceasului şi cică mecanismele au fost înlocuite cu motoare electrice...
În Piaţa Veche au loc tot felul de manifestări. Aici vedeau oamenii una dintre semifinalele campionatului de fotbal, cea cu Germania. Noi am profitat de tarabele cu bunătăţi:)... În ultimele zile am prins Festivalul de Jazz şi m-a obligat Alin să o ascult pe una care lălăia oribil ca la final să recunoscă că nu prea i-a plăcut nici lui...
Turnul Pulberăriei...până la el de la Piaţa Veche mergi pe străduţe cu magazine deschise chiar şi la 2 noaptea. Nu ştiu de ce dar turiştii erau mai săritori decât localnicii... La un astfel de magazin am găsit un turc care îl citise pe Mircea Eliade... Am vorbit niţel cu el şi a recunoscut că de fapt citise autori cehi care îl citaseră pe Eliade...da în fine ştia citate omul...
De aici, adică de la Turnul Pulberăriei, începea traseul regilor în ziua încoronării în drum spre Catedrala Vitus de la Castel. La început turnul s-a numit Turnul Muntelui, dar pentru că în el a fost depozitată pulberea pentru tunuri a căpătat numele de Turnul Pulberăriei sau cum l-am mai văzut tradus Turnul prafului de puşcă...
Chiar lângă turn era staţia de metrou, Namesti Republiky, care ne-a dus la hotel....

1 comment:

Anonymous said...

Bună Ziua!
Eu sunt Vlad, unul dintre membrii Radio Whisper, un radio anti-manele dedicat bloggerilor şi nu numai.
Am vizionat cu atenţie blogul tău şi vreau să spun că am fost foarte fascinat de ceea ce am găsit. Am fost atras de subiectele interesante şi de originalitatea articolelor. Felicitări ! Încep să îl citesc cu drag.
Noi promovăm la radio diferite articole ale bloggerilor, iar azi am promovat un articol de-al tău ; am specificat sursa articolului şi am deschis şi un subiect pe baza acestuia. Dacă doreşti, poţi să ne recomanzi orice articol şi noi îl vom promova.
Cu scuzele de rigoare pentru acest mesaj de tip spam,acest mesaj este dedicat tie si la cei care merita care ii citim aproape zi de zi.
Ne-ar face plăcere, de asemenea, să ştim că ai dori să ne susţii în acest proiect de radio şi să accepţi o eventuală colaborare.
Pe Radio Whisper se difuzează toate genurile de muzică, exceptând manele şi piesele necenzurate, avem şi câteva emisiuni, ştiri etc. Ne-am propus să realizăm un proiect mare, iar pentru asta avem nevoie de susţinerea şi ajutorul tău şi al celorlalţi colegi bloggeri. Dorim să creăm o echipă numeroasă, de oameni cu un talent aparte şi m-am gândit că, poate, ai vrea să ni te alături şi să colaborăm, binenţeles, pe unul dintre domeniile care îţi place. Dorim, de asemenea,sa iti acordam un scurt interviu. Pentru noi sunt importante ideile şi modul de a gândi al bloggerilor şi al ascultătorilor noştri.
Îţi mulţumesc pentru timpul acordat, iar acum îţi propun să adaugi linkul sau bannerul nostru pe blogul tău şi să ne dai add la id-ul radiowhispercom sau un email radiowhispercom@yahoo.com pentru a discuta mai multe.www.radiowhisper.com