July 19, 2010

Bratislava

Aceasta este postarea pe care vă tot ameninţ că o scriu în speranţa că vă voi convinge ca odată aflaţi la Viena pentru mai multe zile să poposiţi şi la Bratislava. Cu orice mijloc de transport dinstanţa între Viena şi Bratislava este de o oră şi jumătate. Noi am zis că mult mai comod e să mergi cu maşina aşa că de la Viena ne-am închiriat pe net o maşină. Asta era planul, pentru că socoteala de acasă nu se potriveşte niciodată cu cea din vacanţă. Aşa se face că după ce am bâjbâit cam o oră prin Viena în căutarea sediului firmei Avis, cunoscută pentru seriozitatea ei în închirierea de maşini, am plecat de acolo tot pe jos. Povestea e aşa: pe net de acasă am spus că stăm în sectorul 4 şi că dorim să ridicăm maşina din apropierea acestui sector. În Viena, ca să ştiţi dacă vreodată treceţi pe acolo, numărul sectorului este scris pe plăcuţe înaintea demunirii străzii. Aşa se face că ne-au trimis undeva în sectorul 12 care pe harta era mai aproape, dar pentru a ajunge acolo trebuiau schimbate 3 metrouri. Un domn de la recepţie ne-a spus că e un cartier nou format şi că vom nimeri strada doar dacă ajungem acolo cu taxiul şi că ne va costa aproximativ 10 euro. Am zis că e o cheltuială mică în urma căreia vom ajunge în posesia unei maşini. Taxiul a costat 12 euro, dar taximetristul a fost foarte de treabă şi ne-a asteptat să se asigure că am ajuns unde trebuie. Într-adevăr era un cartier cu blocuri de 4 etaje, nou. Ajungem la Avis, le dăm rezervarea, le dăm cardul şi facem imprudenţa de a le spune că venim din România. De fapt cred că nu putea fi evitat. Şi numai pentru că suntem români maşina ne costa de închiriat aproape 1400 de euro. Cum s-a ajuns la preţul ăsta? Păi aşa: 300 era maşina de închiriat şi mai trebuia să avem noi pe card 1050 de euro pe care să îi blocheze ei până aducem maşina înapoi. Asta pe lângă garanţie şi asigurare. Era enorm pentru noi care aveam toţi banii 1500 de euro. Alin a încercat să le spună că a mai închiriat la această firmă şi de fapt i-au văzut istoricul închirierilor, dar România este o ţară nesigură. Şi când ne-a băgat fraza "mi-aş putea pierde serviciul dacă vă dau o maşină" ne-am întors pe călcâie, am luat trolerul şi am plecat...până la o cafenea pe care o văzusem din taxi. Eram practic cine ştie pe unde în Viena. GPS-ul ca de obicei se stricase când aveai mai mare nevoie, nu vedeam nici o plăcuţă cu vreo stradă ceva, cafeneaua era a unui turc care nu ştia să ne arate nici autobuz nici nimic aşa că ne-am panicat şi dă-i ceartă... Turcul săracu se uita la noi, dar nu înţelegea nimic, o florăreasă care avea magazin lângă îşi trăsese şi un scaun şi ne urmărea interesată. Şi atunci mi-am amintit ce mi-a zis mama că atunci când esti calmă vezi lucrurile mult mai bine. Aşa că am folosit cardul să îmi mai cumpăr o cafea şi o sticla mare de apă şi doua sandviciuri şi când mâncam noi tacticoşi şi ne sorbeam cafeaua şi comentam modul de construcţie al blocurilor noi trece prin faţa noastră un autobuz. Nu îl mai prindeam, da turcul îl vede şi îl întreb dacă ştie unde este staţia. Reuşeşte să ne facă să înţelegem că autobuzul întoarce şi opreşte fix peste drum şi că sigur ajungem cu el la o staţie de metrou. Şi aşa am făcut. Autobuzul a venit fix când ne-am terminat noi cafeaua şi micul dejun, ne-am urcat şi la staţia unde s-a golit am coborât şi noi. Când am văzut U-ul de la metrou am ştiut că totul va fi ok. Am mers cu metroul la o gară, apoi la o alta care avea trenuri spre Bratislava şi aşa am ajuns în capitala Slovaciei. La final am să fac un post cu preţuri pentru că acum chiar nu ştiu cât a costat trenul sau vreun muzeu...
Aşadar Bratislava, cum probabil ştiţi deja, este capitala Slovaciei. Este la doar 60 de kilometri de Viena. A făcut parte din fosta Cehoslovacie care s-a destrămat în 1993 după Revoluţia de catifea din 1989. Moneda este euro. Practic dacă nu ai şti că esti deja într-o altă ţară ai putea spune că eşti tot în Austria. Bratislava este micuţă, în sensul obiectivelor turistice, dar dacă vă place centrul vechi din Bucureşti trebuie să ştiţi că deşi un pic mai mare centrul istoric al Bratislavei sau zona pietonală este mult mai curată şi mai civilizată. Pentru că am ajuns relativ târziu, până ne-am cazat şi am făcut un duş nu am mai apucat să vedem mare lucru. Am avut noroc că hotelul era la 5 minute de mers pe jos de centru. Nu ştiu care ar fi semnificaţia statuilor stranii din centrul oraşului alta decât aceea de a atrage turişti. Un mijloc simplu şi din câte am văzut extrem de eficient. Există chiar şi un tur al statuilor ciudate. Cea de mai sus este denumita paparazzi şi se află lângă barul cu acelaşi nume. Este prima pe care am zărit-o. Prin spatele ei se ajunge în Piaţa Centrală.
Şi acolo te întâmpină un străjer
Şi desigur Napoleon sprijinit pe o bancă...
Aceasta este poarta Michael este singura care se mai păstrează din fortificaţiile oraşului şi găzduieşte un muzeu al armelor. Trebuie să vă spun că centrul vechi este plin de terase cu preţuri acceptabile şi mâncăruri ca la Viena. Noi aveam doar micul dejun asigurat aşa că restul meselor ne prindeau prin centru.
Schone Naci aşa este denumită această statuie. Este de fapt statuia unui bărbat sărac şi bolnav mintal care a trăit în secolul 20. Cică se îmbrăca cu cele mai bune haine şi mergea prin centrul Bratislavei salutând pe oricine întâlnea...
Cred că cea mai celebră statuie este Cumil. Este singura statuie din lume care are propriul indicator. A fost construit în 1997 şi deşi nu se vede aici este statuia unui lucrător în canal care a ieşit să tragă o gură de aer şi să privească strada. Ziua este asaltată de turişti...
În drum spre Dunăre treci pe lângă Teatrul Naţional Slovac decorat extrem de frumos...din păcate deşi luminat nu se juca nici o piesă...
Podul Novi Most cunoscut şi ca podul OZN traversează Dunărea şi este spectaculos pentru că nu are nici un picior în apă. Are 430 de metri lungime şi 7537 tone. OZN-ul este de fapt un restaurant. Am încercat să urcăm, dar din păcate fără consumaţie nu se putea...
Aceasta cică ar fi statuia lui Lewis Carroll autorul poveştii Alice în ţara minunilor. Nu prea am înţeles ce caută piticul de pe umăr şi melcul dintre picioare, dar dacă ei aşa zic... Poate cunosc mai bine opera lui Carroll şi acolo apar şi aceste personaje...
Aceasta este prima zi în Bratislava, urmează încă două, dar încă o dată vă recomand oraşul...mie una mi-a plăcut foarte mult. Începând de la oameni care te ajută cum pot şi terminând cu curăţenia totul merită văzut acolo...